PLETENÍ








Kde vůbec začít ;-) Tak v první řadě, nejsem žádný expert. Spoustu věcí neumím a jsou i návody nebo techniky, se kterými si zatím nevím rady. Vše co najdete níže, jsou pouze mé osobní postřehy. Psáno laicky a od srdce s tím, že to třeba někomu pomůže ;-)

Plést mě naučila babička, když mi bylo asi deset. Tím pletením rozuměj... nahodit, hladce, obratce a ukončit pletení. To bylo tak nějak vše. Naučila mě i pletení na ponožkových jehlicích, ale mám pocit, že jsem si v té době ponožky vlastně nikdy sama neupletla... nebo jsem to zapomněla ;-)
To bylo vše... moje základy, které jsem po hodně letech oprášila.

S myšlenkou vrátit se k pletení, jsem koketovala hodně dlouho. Zaregistrovala jsem se před cca rokem na ravelry a založila si nástěnku na pinterestu, abych se jako nakopla :D. Začala pomalu hledat na youtube videa o pletení, protože jsem věděla, že to co umím na upletení svetru stačit nebude. No a pak jsem se rozhodla, že to prostě vyzkouším a o vánočních svátcích si upletla svůj první svetr. Návod byl zdarma na dropsu. 
Byl jednoduchý a bylo k němu i video, jak vlastně svetr topdown (tedy shora dolů) plést. Na svetru nejsou vzadu zkrácené řady (svetr má totožný předek i zadek a není vzadu vyšší), takže na začátek úplně ideální. Samozřejmě, že když jsem ho zvládla a dodělala, ta radost byla obrovská. No a to byl ten pořádný impuls. Toužila jsem totiž hrozně moc po klasickém fairisle svetru a prostě jsem se rozhodla, že si ho musím udělat. 
A jak to tak v životě bývá, občas se vám do života připletou a nebo, jako v mé případě vrátí lidé, kteří pomohou a i hodně podpoří. Což se právě stalo mně a já za to moc děkuji, Vladi :-*
Kamarádka, která mě do pořádného pletení vtáhla a v prvních chvílích hodně pomohla. Vytoužený svetr jsem nakonec zvládla a od té doby pletu pořád ;-) Na instagram mi chodí plno zpráv a dotazů ohledně pletení, níže najdete odpovědi. Tímto se i omlouvám lidem, kterým jsem neodpověděla. Věděla jsem, že chci napsat článek... jen to trošku trvalo. Snad zodpovím vše a na nic nezapomenu.

1. techniky pletení
Všechny techniky pletení hledám na youtube, nejradši mám Suzanne, protože má krátká a srozumitelná videa. Ve videích má vždy dvě techniky pletení. 
Pak taky Vlněné sestry, které mají videa v češtině. Pokud se stane, že se najde technika, kterou ani na jednom kanále nenajdu, tak prostě hledám, až najdu ;-)

2. jehlice
Pletu na výměnných kruhových jehlicích a nejradši mám Chiaogoo ty jsou opravdu lehoučké a skvěle zpracované, pak mám ještě Drops pro Romance set. Ten jsem si koupila jako první a používám ho dodnes. Jsou trošku těžší (je to ale minimální rozdíl) a stalo se mi, že se mi uvolnilo jedno lanko ve spoji, ale opravila jsem to a zatím drží ;-) Jehlic je na trhu hodně, ale já jsem taková věrná holka a když jsem s něčím spokojená, nemám potřebu měnit ;-) Na druhou stranu stále sním o jehlicích Lykke, tak třeba si jednou udělám radost. Podle financí dokupuji co mi chybí, ono se to nezdá, ale je toho potřeba docela dost. Pak mám taky kruhové jehlice krátké, ty mám na začátky u svetrů, nebo třeba čepice. Rukávy pletu buď na ponožkových jehlicích, nebo technikou magic loop.

3. návody
Všechny návody mám z ravelry. Je nutná registrace a stránky jsou v angličtině. Najdete tam i návody, které jsou free, tedy zdarma, ale většinou si vše kupuji. Návody mám z 90% v aj, ale jsou i návody, které mají český překlad... např. od Isabell Kraemer pár jich má i Jennifer Steingass. To jen na co jsem si vzpomněla, ale návrhářů u kterých najdete návody v češtině je víc.
K návodům ještě jedna věc, kterou musím zmínit. Prosím, nepište mi o jejich zaslání. Tohle je takový nešvar, který se občas vyskytne ;-) protože se sama živým tím, že něco vyrábím a vymýšlím, vím co práce a času to stojí. Proto si myslím, že tvůrce, designer se má podpořit. Víc k tomu snad ani psát nemusím. 

4. příze
Příze kupuji všude možně... u nás i v zahraničí, nejlepší je vychytat slevy a pořídit si do zásoby :D
Odkazy vám tady dávat nebudu, protože je vážně dobré googlit a hledat co vám vyhovuje. Neznám e-shop, kde by člověk pořídil úplně vše najednou. Navíc, na mém IG většinou u fotky označuji, co odkud je, takže tam můžete najít pár tipů. 

5. IG inspirace
Inspirace na instagramu je opravdu hodně, níže tedy pár mých oblíbených účtů:

Petite knit miluji její tvorbu, její návody jsou srozumitelné a jednoduché
Camilla Vad tady platí úplně to samé co u Petite Knit
Drearenneknits nesmí chybět, miluju jí, její osobitý styl a vůbec všechno
Jojilocat další úžasný designer, mě osobně její návody trošku trápí :D ale já to jednou dám, má nádherné šátky!
Lisehoeyer nádherný instagram, fotky, tvorba, prostě všechno
Linnheimtun její instagram pohladí na duši
MilleFryd_knitwear další krásné návody a inspirace
Julia Woodfolkk nesmí chybět, nádherné svetry a fotky






Moje mamka říká, že jsem buldok, že když si něco vezmu do hlavy tak to prostě tak dlouho zkouším, až to prostě udělám :D a má pravdu. V tomto případě jsem za tuhle vlastnost opravdu ráda. Pletení jsou hodiny a hodiny zkoušení, párání, chuti něco nového se naučit, ale nejvíc o trpělivosti. Na druhou stranu je to velký relax a na konci obrovská radost, když máte hotovo ;-) Zkuste to, nenechte se odradit tím, že se vám něco nepovede hned. Opravdu to stojí to za to!

Mějte se fajn a když mi napíšete jak jste na tom s pletením vy, budu ráda. Nebo, kde čerpáte informace, hledáte nápady, kupujete příze atd...


Pletení zdar a budu se těšit zase příště ;-)
Krásné dny,
Radana


p.s. jen podotýkám, že se nejedná o sponzorovaný článek ;-)

5 komentářů:

  1. Ach ich, Rady, ty tvoje svetry, ty my teda nedají spát, jeden krásnější než druhý! Jsem se dokonce odhodlala mrknout na nějaké chytré knihy a návody... a zjistila jsem, že jsem na to prostě asi tupá, vůbec těm návodům nerozumím :( Kdybys třeba někdy chtěla udělat workshop "jak uplést svetr for dummies", tak se prosím pěkně hlásím :))

    OdpovědětVymazat
  2. This piece of writing presents clear idea designed for the new viewers of blogging,
    that in fact how to do blogging and site-building. buy old gmail accounts

    OdpovědětVymazat
  3. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  4. Moje žena letos moc neplete, ale za to začala háčkovat. Což je pro mě škoda, protože mi vždycky upletla kulicha s bambulí na zahradu. Každý rok jiného. Teď jí více zajímá sada háčků na háčkování a já jsem na druhé koleji. :-D Ale tak samozřejmě se kvůli tomu na ní nezlobím. Hlavně, že má nějakého koníčka, který ji baví. :-)

    OdpovědětVymazat